Sidor

lördag 6 maj 2017

Fossilfritt är skattefritt

I dagens DN hade Arla fått in lite reklam maskerat som en debattartikel. Arla skröt med att man minsann skulle vara fossilfria redan 2020 och uppmanade Sveriges företag att följa deras goda exempel. Artikeln var egentligen en snyftartikel som driver tesen att Arla borde befrias från lastbilsskatt eftersom de nu hade varit så duktiga som köpt nya lastbilar som kunde köras på miljödiesel. Frågan är vem som egentligen är duktigast i klassen och vad vi egentligen skulle tjäna på att Sverige blir fossilfritt.

Arla har investerat i en lastbilsflotta som går på HVO dvs diesel framställt från diverse växter och djurfetter och är därmed fossilfritt. Vad kunde vara bättre än att alla Sveriges företag gick över till HVO? Det är den frågan vi skall ställa oss.

Om vi tar en snabb titt på hur mycket HVO kostar så ser vi att Preem säljer den för 13.80:- per liter vilket bara är 20 öre dyrare än den vanliga dieseln (som delvis består av tallolja). Det verkar ju vara en marginell kostnad som vi naturligtvis vill vara med och betala för att jorden inte skall förgås i en klimatkatastrof om hundra år (utan först efter 100 år och tre veckor vilket kanske är den marginella effekt som vi kan förväntas åstadkomma). En extra kostnad på 20 öre är inte så mycket att pratat om. 
Det som är desto mer att prata om är anledningen till att HVO kan säljas för 13:80:- litern. HVO, liksom flera olika miljöbränslen, är befriad från energiskatt och koldioxidskatt. Det man betalar för en liter HVO är (förutom moms för privatpersoner) vad det kostar att framställa bränslet. För vanlig diesel så betalar vi ca 4 kr för själva dieseln och nästan 6 kr i energi- och koldioxidskatt.  Skatten skall ju betalas av någon förr eller senare så att gå över till HVO är en rätt dyr apparat. I runda slängar kan man säga att det kostar tre gånger så mycket att ha en fordonsflotta som är fossilfri vilket då föranleder frågan - är det värt det?
Svenska statens inkomster från beskattning av bensin och diesel uppgår till storleksordningen 20 miljarder. Är det vettigt att dessa 20 miljarder, istället för att bidra till vårt samhälle, läggs på att framställa HVO? Om den nytta vi i koldioxidkyrkans namn kan räkna med är att klimathotet fördröjs med tre veckor eller lindras med 0.00001 C så blir man en smula fundersam. Hur kan det komma sig att vi är så glada för att lägga pengar på totalt meningslösa saker när vi kan lägga dem på någonting meningsfullt?