Sidor

måndag 3 augusti 2015

Vi räknar på en torsk

Hur i hela friden kan vi skeppa en torsk fram och tillbaks till Kina innan den når frysdisken på ICA. Det måste väl ändå vara höjden av resursslöseri... eller? 

Nyheten att norsk torsk åker jorden runt fyllde tidningarna i veckan men den som googlar lite hittar snart att samma "nyhet" dyker upp var och varannan sommar när det inte finns någonting annat att skriva om. I brist på annat kan vi väl ta och räkna lite på hur mycket det kostar att skeppa en torsk fram och tillbaks till Kina. 

Ett skepp kommer lastat

Ett modernt fraktfartyg är ett under av effektiv transport. Om man tittar på de senaste containerfartygen som Maersk opererar så bli man rätt imponerad. Man får en viss förståelse för hur det kan vara lönsamt att skeppa en torsk runt jorden för att det är billigare att filea den någon annanstans. 


Nu blir det lite siffror så håll i dig; Maersks största fartug tar 18.000 containrar och förbrukar 150 ton bunkerolja per dag. Det ger oss drygt 8 kg bunkerolja per container och dag. Det tar ca 46 dagar att åka fram och tillbaks till Kina så transporten av en container drar 383 kg bunkerolja, rätt så mycket kan man tänka.

En fryscontainer kan ta ca 28 ton fryst torsk vilket ger oss 14 g bunkerolja, eller 17 ml, per kg fisk. Det är alltså den mängd bränsle som tre paket frysta torskfiléer har förbrukat på sin färd från Norge och till Kina, tur och retur. Om vi nu tar bilen till ICA och köper de tre paketen så kan man ställa sig frågan hur mycket diesel vi förbrukar på den färden.

Miljöpåverkan

Om vi räknar på kostnaden för bränslet så skulle det bli ... 3 öre. Det blir nu lätt absurt, tre paket frysta torskfiléer kanske kostar 150 kronor och vi skapar nyheter om en bränsleförbrukning på 3 öre. Om man skulle lista de miljöproblem som finns med ett paket frysta torskfiléer så är nog inte 17 ml bunkerolja det första man skulle oroa sig för. 

Som nummer ett skulle man nog sätta att det är en torsk som fått sätta livet till och ställa sig frågan om fisket är tillräckligt reglerat för att vara långsiktigt hållbart. Historien är fylld av torskbestånd som fiskats så hårt att de har kollapsat. Jag minns hur jag som barn pilkade den ena torsken efter den andra i en eka utanför Brantevik, något som idag bara är möjligt med ekolod och GPS. Men det är så klart, det blir ju roligare rubriker i pressen när man avslöjar att en torsk har varit i Kina och vänt.

Läsa mera