Sidor

tisdag 21 juli 2015

Slussar vid Vaxholm

För några år sedan fanns det flera rapporter och artiklar i tidningarna som larmade om att havens vattenyta stiger och att vi alla snart kommer att få flytta från kustnära områden. Man ser fortfarande dessa historier i media men man skall nog ta dem med en nypa salt. Att vattennivån kommer att förändras i Stockholmsområdet är däremot sant, men det kanske inte blir som domedagsprofeterna säger.


Vikingatidens vattenvägar

För att få lite perspektiv på vattennivåer så kan man ta sig tillbaks till vikingatiden. Sverige har ju sedan istiden varit nedpressat och stiger sakta men säkert upp vilket resulterar i en landhöjning. Vikingarna kunde utan problem segla förbi gamla stan och vidare upp mot Uppsala. Östersjöns vattenyta låg då ca 5 meter över dagens nivå, eller rättare sagt så låg landytan 5 meter under dagens. Östersjöns vattenyta har inte rört sig så mycket utan det är landytan som har stigit. 

Att landytan höjs och vattenvägarna begränsades var säkert en av de avgörande faktorerna till att Uppsala förlorade sin ställning som huvudstad och Stockholm tog över. När man inte längre kunde segla förbi det som idag är Gamla Stan så började man lasta om från större skepp som kom från Östersjön till mindre skutor som trafikerade Mälaren. Frågan är om vi får se något liknande i framtiden.

En halv meter per sekel

Fem meter på tusen år är i snitt 50 cm per hundra år och det är en stigning som fortsätter. En halv meter skall dock sättas i relation till vattenståndet i Östersjön som kan variera på en meter från den ena veckan till den andra. En högtryck eller pålandsvind gör, som alla som bor vid kusten vet, stor skillnad och faktum är att även medelvattenståndet över ett år kan slå på 10 cm. Det krävs alltså långa mätserier för att kunna verifiera en landhöjning på ynka 5 mm per år.

Sakta men säkert kommer dock landhöjningen göra så att vattenytan i Saltsjön sänks. Stockholms stad har redan byggt om kajerna vi Skeppsbron som renoverades häromåret för att klara sjunkande vattennivåer; men frågan är när det är dags igen och vad man då beslutar sig för att göra.

Nya slussar

Om vi väntar i två hundra år så kommer vattenytan att ligga en meter under dagens. Vilka konsekvenser kommer det att ha för framkomlighet när vattnet i Nybroviken börja likna ett dike. En idé som lagts fram är att så småningom bygga slussar vid Saltsjöns utlopp: Oxdjupet, Vaxholm och Baggenstäket. Då skulle Saltsjön bli en reglerad sötvattensjö som skulle ha ett namn som påminde om fornstora dar. Slussar har dock en historisk effekt som vi kanske får se även i framtiden.

Om man tvingas slussa för att komma in till Stadsgårdskajen eller Värtahamnen så är det kanske en del fartyg som hellre skulle lasta av utanför slussarna. Kommer Åkersberga se sin chans att bli den nya omlastningsplatsen och sakta men säkert ta över Stockholms roll som kryssningsfartygens destination. 

Är de hamnar som en gång grundlade Stockholms lika viktiga idag som de var för 800 år sedan? Kommer Åkersberga sakta men säkert att ta över rollen som regionens storstad? Naturligtvis en löjlig tanke men kanske lika löjlig som att Uppsala skulle förlora sin hamn och att rikets medelpunkt skulle flyttas till en liten holme halvvägs ut i Östersjön.

Ta det lugnt  

Det är naturligtvis idag bara en rolig tanke att bygga slussar vid Vaxholm men förr eller senare blir det nog en verklighet. Nästa gång någon oroar sig över stigande vattennivåer så kan man dock småle en smula, man vet ju vartåt det  i slutändan lutar.